Ady Krøyer

Ady Keramik blev grundlagt i 1954 af Ady Krøyer kun 21 år gammel og fungerede i fuld drift frem til slutningen af 1970’erne, hvor gigt gjorde det svært at fortsætte på fuldtid som keramiker, der blev dog produceret unika indtil først i 1990’erne. Fra 1975 og mange år frem underviste Ady elever på aftenskole i keramik. Kurserne blev ofte afholdt internt på værkstedet, hvor Ady var en afholdt inspirator.


Ady Keramik blev startet i en kælder i Rødovre nær København i 1954. Til start blev der fortrinsvis produceret mindre emner som små skåle, marmelade krukker og lignede, som var nemme at afsætte i 1950’ernes fattige Danmark. 

Portræt af Ady, 1963 - ©  Ady Køyer

Behovet for mere plads til såvel keramikken, som familien, gjorde at Ady i 1959 flyttede værkstedet ud til Torkildstrup mølle, beliggende ved hovedvej A4, imellem Roskilde og Holbæk. Her var god plads og kunderne kunne nemt finde værkstedet.

Værkstedet i Den gamle Mølle, 1963 - © Ady Krøyer

Ady præsenterede og solgte selv sin keramik, det skete ofte fra bagdøren af hendes Morris Minor varevogn, på torvedage i købstæderne. Med der var også et samarbejde om salg med et par grossister i lertøj og brugskunst. Blandt andet Kgl. Hofleverandør R. Wengler og Poulsen og Rise.

Avisannonce for stormagasinet »Magasin«, 1965

Ady's fade ses øverst til venstre -  © Ady Krøyer

Ady udviklede endvidere et samarbejde om salg, med ikonerne inden for dansk design, Illums Bolighus og Magasin Du Nord, som hun selv leverede direkte til. Samarbejdet med Illums Bolighus er årsag til at Ady´s keramik af og til dukker op ude i verden hos samlere i såvel Japan, Australien som USA.

Unika arbejde, ca. 1990

Ady Krøyer er født i Kgs. Lyngby nord for København i 1933. Hendes far var bogtrykker og havde trykkeri i kælderen under familiens villa, hvor der arbejdede 3 – 4 mand. Trykkeriet er i dag udstillet på Brede museum. Ady voksede op i mangel tiden under 2. verdens krig, og opdagede som teenager sit talent for tegning, design og formgivning. Ady skaffede sig selv i 1949, i en alder af 16 år, en læreplads som keramiker hos Zeuten Keramik.

Kande og krukke, inspireret af Zeuten Keramik, 1955

Adys Keramik var i de første år inspireret af blandt andet Zeuthen Keramik hvor Ady havde stået i lære. I løbet af 1950érne udviklede Ady sin egen stil med organiske runde former og store mønstre, dette blev meget populært sidst i 1950’erne og først i 1960’erne. De første organiske serier var produceret i et gult og sort design, senere kom mere komplekse farverige mønstre på en bund af satin hvid glasur.


Vase, udført i sort, ca. 1960

Keramikken blev fremstillet som håndarbejde, både unika- og brugskunstserierne blev håndværksmæssigt drejet op fra bunden på gammeldags drejeskiver. Der blev ikke anvendt støbeforme. Keramikken blev fremstillet i blåler fra Højslev. Glasuren fik et andet udtryk når der blev anvendt blåler.


Dekorationen blev også udført som håndarbejde, et stort fad kunne tage noget over en time at dekorere. Ady udviklede selv sine egne glasurblandinger, blandt andet den mat blå glasur, der blev anvendt på den blå serie fra 1970èrne.

Fad, 1963

Ady hentede megen inspiration i Peder Hals bog - keramikkens teknik, samt fra sit arbejde på Zeuthen Keramik, her tilegnede Ady sig den vanskelige teknik at dekorere keramik med et kohorn, og blev en værdsat dekorations medarbejder. På Zeuthen Keramik fik Ady efter arbejdstid lov til at udvikle sine egne modeller og designs.

Efter et par år hos Zeuthen rejste Ady til Norge og Sverige for at søge ny inspiration og lære nye tekniker. Først tog Ady til Norge og arbejdede på Larholm Keramik der lå i byen Halden, nær den svenske grænse. Derefter arbejdede Ady på det kendte værksted, Jani Keramik i den syd svenske by Laholm. Inspirationen herfra kan genkendes i nogle af hendes designs.

Ansatte ved Jani Keramik, Laholm, Sverige. Ady sidder nummer 2 fra venstre, først i 50'erne -  © Ady Krøyer

Derefter gik turen tilbage til Danmark hvor hun en tid arbejdede på Hegnetlund lervarefabrik, der producerede såvel mursten som krus og potter. Her arbejdede Ady som drejer og blev fortrolig med svære kunst at dreje et stort antal helt identiske emner. Derefter arbejdede Ady på Joska Keramik i København og til sidst for Lyngby Porcelæns Fabrik, inden Ady i 1954 startede sit eget værksted.

Ady's signatur i 50'erne

Adys keramik kan i 1950èrne både være signeret og usigneret. Hvis det er signeret er det med signaturen Ady og Danmark. I en kort periode fra ca. 1960 og frem til 1961 kan signaturen være Krøyer – Johansen, og derefter fra 1962 og frem igen, Ady.

Ady's signatur i 60'erne